NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
بَشَّارٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّحْمَنِ
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ أَبِي
الزُّبَيْرِ
عَنْ عَائِشَةَ
وَابْنِ
عَبَّاسٍ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَخَّرَ
طَوَافَ
يَوْمِ
النَّحْرِ إِلَى
اللَّيْلِ
Aişe ile İbn Abbas'dan
rivayet olunduğuna göre,
Nebi sallallahu aleyhi
ve sellem (Veda Haccında) kurban (bayramının birinci) günü tavafı geceye
ertelemiştir.
İzah:
Buhârî, hac; Tirmizî,
hac; îbn Mâce, menâsik; Ahmed b. Hanbel, 1, 288, 309; VI, 215, 243; Beyhakî,
es-Sünenü'l-kübrâ, V, 144.
Her ne kadar bu hadisde
Veda Tavafında Resûl-i Ekrem'in ifâza tavafını kurban bayramının birinci günü
gündüzün yapmayıp geceye ertelediği ifâde ediliyorsa da bu hadis zayıftır.
Çünkü senedinde Ebu'z-Zübeyr
vardır. Ebu'z-Zübeyr tedlisçiliğiyle tanınan bir kişidir. Hem de bu hadisi Hz.
Âişe'den bizzat duymamıştır. An'a-ne yoluyla rivayet etmiştir. Bilindiği gibi
tedlisçi bir râvinin an'ane yoluyla rivayet ettiği bir hadis delil olamaz.
Daha önce tercümesini
sunduğumuz 1905 ile 1998 numaralı hadislerin de ifade ettikleri gibi Peygamber
(s.a.v.) ifaza tavafını kurban bayramının birinci günü gündüzün yapmıştır. Öyle
anlaşılıyor ki Ebu'z-Zübeyr burada Resûl-i Ekrem'in geceleyin yaptığı Veda
Tavafıyla gündüzün yaptığı İfaza Tavafını karıştırmıştır. Çünkü 2005 ve 2006
numaralı hadis-i şeriflerde geleceği üzere Resûl-i Ekrem Veda Tavafını
geceleyin yapmıştır.